Yoga

“Yoga means union – the union of body with consciousness and consciousness with soul. Yoga cultivates the ways of maintaining a balanced attitude in day-to-day life and endows skill in the performance of one’s actions”
-B.K.S. Iyengar

Yoga is a very ancient science which is thousands of years old that combines exercise, breathing, diet, relaxation and meditation. It is a combination of physical and mental disciplines which make the body stronger and healthier and the mind calmer and more controlled, helping towards self-realisation. Yoga works primarily with the energy in the body and through the science of pranayama or energy-control. Prana means also ‘breath.’ Yoga teaches how, through breath-control, to still the mind and attain higher states of awareness.

“Yoga betekent harmonie – harmonie van het lichaam met ons bewustzijn en onze ziel. Yoga cultiveert manieren om een evenwichtige houding te behouden in het dagelijks leven en het verleent vaardigheden in het uitvoeren van je handelingen”

B.K.S. Iyengar
Yoga is een erg oude wetenschap die duizenden jaren oud is. Het combineert oefeningen, ademhaling, dieet, relaxatie en meditatie. Het is een combinatie van fysieke en mentale disciplines die het lichaam sterker en gezonder maken en de mind rustiger en meer onder controle; sturend richting zelfrealisatie. Yoga werkt allereerst met de energie in het lichaam en met de wetenschap van pranayama of energiebeheersing. Prana betekent ook ‘levensenergie’. Yoga leert hoe je, door ademhalingscontrole, de mind kan kalmeren en een hogere staat van bewustzijn kan bereiken.

RESTORATIVE YOGA

EN

When we expend a lot, whether physical, mental or emotionally, the consequence could be that we feel weakened or exhausted and are left with a diminished sense of our bodies. This can also be the case if we are recovering from illness. Restorative yoga is ideal in times when we want to restore and build physically, mentally and emotionally. Using props to support the poses, Restorative Yoga originates from the Iyengar yoga tradition and was developed and made popular by Iyengar student Judith Hanson Lasater.

Combining relaxation with breathing exercises and gentle movements we stimulate healing, and restore capacity to the body. With this soft approach, we activate the parasympathetic nervous system so that we can deeply relax – which in turn puts us in an optimal position to restore our energy rather than weaken. This stimulation helps to reduce the effects of the acute stress response that can be damaging to our bodies and our well-being.

NL

Wanneer we veel energie verbruiken, of het nu fysisch, mentaal of emotioneel is, kan het gevolg zijn dat we ons zwak en uitgeput voelen en achterblijven met een verminderde connectie met ons lichaam. Dit kan ook het geval zijn als we herstellen van een ziekte. Restorative yoga is ideaal als we onszelf willen herstellen en sterker willen worden op fysisch, mentaal en emotioneel vlak. We gebruiken rekwisieten om de verschillende poses te ondersteunen. Restorative yoga stamt af van de Iyengar yoga en werd verder ontwikkelt en bekend gemaakt door Judith Hanson Lasater, student van Iyengar.

Het combineren van relaxatie met ademhalingsoefeningen en zachte bewegingen stimuleren het proces van zelfheling, en het herstellend vermogen van het lichaam. Met deze zachte benadering activeren we het parasympatische zenuwstelsel zodat we een diepe relaxatie kunnen bekomen. De diepe relaxatie optimaliseert en versterkt je energie. Deze stimulatie helpt om de effecten van acute stress die schadelijk kunnen zijn voor ons lichaam en ons welzijn te reduceren, en te neutraliseren.

RESTORATIVE YOGA AND MINDFULNESS

EN

Restorative yoga also allows us to derive an expanded awareness of self and body that comes through the practice. The slow and intentional pace of movement cultivates space for a deeper experience of the poses and the breath. Awareness of thoughts, body or emotions that arise or sounds in the environment, can all take on a much more profound significance in the depth of the restorative practice which therein allows us to notice and feel more of the world through the restorative experience.

Benefits:
Restorative yoga provides a unique form of healing for the body, mind and emotions. It is especially useful when you need to eliminate fatigue and stress that result from your daily activities. Each of the poses reach deep into our nervous system. This enables us to dismantle deep chronic tension patterns, improve your immune system, body, mind and spirit back to their original state of balance.

NL

Restorative yoga brengt een dieper bewustzijn van onszelf en van ons lichaam en staat ons toe om dit verder te ontwikkelen en op te bouwen door de beoefening ervan. De trage, langdurige bewegingen cultiveren plaats voor een diepe ervaring van de poses en van je ademhaling. Het bewust worden van je gedachten, je lichaam, bovenkomende emoties of geluiden uit de omgeving kunnen een veel diepgaandere betekenis aannemen in de diepte van de beoefening van Restorative Yoga. Het zorgt ervoor dat we veel alerter en bewuster de wereld rondom ons waarnemen.

Restorative yoga geeft ons een unieke vorm van heling voor het lichaam, de mind en onze emoties. Het is vooral nuttig als je de vermoeidheid en de stress van je dagelijkse activiteiten wilt elimineren. Alle poses hebben een diepe impact op het zenuwstelsel. Dit laat ons toe om diepe chronische spanningspatronen te ontmantelen, het immuunsysteem te verbeteren en het lichaam, de mind en ons Zijn terug in balans te brengen.

RESTORATIVE YOGA THERAPY

EN

Restorative Yoga Therapy uses supported postures to promote relaxation to encourage what our body needs to enhance its natural healing power. Restorative Yoga Therapy is a particularly effective practice for those recovering from, or living with, injury or illness. Combining restorative yoga with pranayama and guided meditation techniques in such a way that it is excellent for those who need something gentle yet effective for bringing the body into balance and reducing stress.

Through a series of questions and answers a treatment plan is developed which includes postures, pranayama, visualizations and meditations; tools to help you on your journey towards better health and wellness. Restorative Yoga Therapy is a deeply meditative experience – It is a profound form of healing, working to balance the body and ease the mind.

NL

Restorative yoga therapie maakt gebruik van ondersteunende houdingen om diepe ontspanning te bekomen, en het duidelijk maken van wat ons lichaam nodig heeft om de natuurlijke helende kracht van ons lichaam te verbeteren. Restorative yoga therapie is vooral effectief voor mensen die herstellende zijn van een operatie, of leven met een ziekte. Chronisch al dan niet. Het combineren van restorative yoga met pranayama en begeleide meditatietechnieken is ideaal voor diegenen die nood hebben aan iets zacht maar toch iets effectiefs om het lichaam in evenwicht te brengen en het zelfhelings proces te activeren.

Aan de hand van een vragenlijst wordt een behandelingsplan opgesteld met verschillende houdingen, pranayama, visualisaties en meditaties; hulpmiddelen op uw reis naar een betere gezondheid en wellness. Restorative yoga therapie is een diepe meditatieve ervaring – het is een diepgaande vorm van genezing, die evenwicht brengt in het lichaam, de mind en ons Zijn.

YIN YOGA

EN

The original name of Yin yoga was “Taoist” yoga. This style of yoga focuses on the deep connective tissues of the body (relative to the superficial tissues) and the fascia which is a band or sheet of connective tissue, beneath the skin that attaches, stabilizes, encloses, and separates muscles and other internal organs. Yin Yoga also helps to regulate the flow of energy in the body.

Yin Yoga poses are more passive than popular yang-like yoga like Ashtanga, Vinyasa, hot yoga and power yoga. Yin Yoga is unique in that it requires us to relax and to ease into the posture. While yang-style yoga practices strengthens and tones the body, Yin offers a much deeper access to the body where it is not uncommon to hold postures for three to five minutes. Therefore, the postures and movements can be considered meditative.

Yin yoga incorporates many elements of mindfulness and has calming effect.

NL

De originele naam van Yin yoga was “Taoist” yoga. De focus van deze yogastijl is op de diepere bindweefsels in het lichaam gericht (ten opzichte van bv: de spieren) en het faciale systeem die het lichaam bedekt. Facia is een bijzonder bindweefsel dat ligt rond spieren, botten en gewrichten, het geeft ondersteuning aan die lichaamsdelen, en de volledige structuur van ons lichaam. Yin yoga heeft een positieve invloed op de levensenergie of prana in ons lichaam.

Yin yoga poses zijn veel passiever dan de gekende Yang yoga posities. Voorbeelden van Yang yoga zijn Ashtanga, Vinyasa, hotyoga en kracht yoga.

Yin yoga is uniek en de impact ervan hangt af van hoe diep we kunnen ontspannen in de houding. Waar het beoefenen van de Yang yoga het lichaam versterkt, en fit houdt, biedt Yin yoga een diepere toegang tot het bindweefsel. Het is niet ongewoon om de houding aan te houden voor 3 tot 5 minuten. Daardoor kunnen de houdingen en bewegingen als meditatief beschouwd worden.

Yin yoga kan je innerlijke rust en een open geest brengen om te observeren en te reflecteren.

KUNDALINI YOGA (as taught by Yogi Bhajan)

EN

Kundalini yoga is called the yoga of awareness. It’s an age-old form of yoga that dates from the time when all yoga systems have formed one whole. It is called kundalini yoga also called the mother of all yogas. This yoga was originally only passed from teacher to pupil. In the late 60th Yogi Bhajan brought Kundalini yoga from India to the West. He saw that these techniques were needed in our ever-changing Western society.

Technology continues to develop, we are overwhelmed by information and the workload is increasing. Our body and nervous system are under increasing pressure and stress. Kundalini yoga gives us the technology that teaches us to deal with the challenges of the 21st century. Kundalini energy is symbolized by a sleeping snake coiling at the base of the spine. It is a creative, healing energy of consciousness that lies dormant in everyone. In Kundalini yoga we learn to find this energy within ourselves and use.

What does Kundalini Yoga do?
Regular yoga practice makes the body strong, vital and smooth and makes the nervous system strong. It allows our glandular system function optimally and our life energy to flow properly. Yoga makes you healthier, more energetic, and more able to enjoy life and to love yourself and others. Kundalini yoga helps us to relax our body and mind more and to purify our consciousness of limiting emotional and mental models. Because of that we become aware of our own creative power and direction in our lives. Yoga helps you to develop your intuition and live a conscious and spiritual life in the midst of our busy society.

NL

Kundalini yoga wordt de yoga van het bewustzijn genoemd. Het is een eeuwenoude vorm van yoga dat al dateert van in de tijd dat alle yoga vormen één geheel vormden. Kundalini yoga wordt ook de moeder van alle yoga vormen genoemd. Oorspronkelijk werd deze vorm van yoga alleen doorgegeven van leraar tot leerling. In de late jaren 60 bracht Yogi Bhajan Kundalini yoga van India naar het Westen. Hij zag dat deze yoga technieken echt nodig waren in onze altijd veranderende Westerse gemeenschap.

Technologie blijft verder ontwikkelen, we worden overstelpt met informatie en de werkdruk is altijd maar aan het toenemen. Ons lichaam en zenuwstelsel staan continu onder toenemende druk en stress. Kundalini yoga geeft ons de mogelijkheid om te leren omgaan met de veranderingen van de 21ste eeuw.

Kundalini energie wordt gesymboliseerd door een slapende slang opgerold aan de basis van de wervelkolom. Het is een creatieve, helende energie van het bewustzijn dat zich slapend in iedereen bevindt. In Kundalini yoga leren we deze energie binnenin onszelf te vinden en ook te gebruiken.

Wat doet Kundalini Yoga nu precies?
Het regelmatig uitoefenen van Kundalini yoga oefeningen maakt het lichaam sterk, vitaal, en zorgt voor een krachtig goed funtionerend zenuwstelsel. Het laat ons glandulair systeem optimaal functioneren en onze levensenergie naar behoren stromen. Yoga maakt ons gezonder, energieker en meer in de mogelijkheid om van het leven te genieten en om van jezelf en anderen te houden.

Kundalini yoga helpt ons om ons lichaam en onze mind te ontspannen en ons bewustzijn te zuiveren van beperkende emotionele en mentale denkwijzen. Hierdoor worden we ons bewust van onze eigen creatieve kracht en richting in ons leven.

Yoga helpt je om je intuïtie te ontwikkelen, en om krachtiger en bewuster te leven in het midden van onze drukke maatschappij.

VINYASA YOGA

NL

Elke les wordt opgebouwd vanuit een korte opwarming, zonnegroeten en een dynamische reeks yogahoudingen (asana’s). We eindigen in een diepe ontspanning. Het verschil tussen niveau 1 en 2 ligt vooral in het ritme en/of intensiteit van de bewegingen. Ik ga er, in een niveau 2 les, vanuit dat je al een basis aan yoga-ervaring hebt en vertrouwd bent met mijn manier van lesgeven.

PHYSIOYOGA

NL

PhysioYoga is het resultaat van meer dan 25 jaar gepassioneerd werken als therapeut en lesgever. PhysioYoga blijft zich voortdurend ontwikkelen en verfijnen door studie van de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen op het vlak van body-mind-medicine, door het werken met mensen en door zijn eigen yoga en meditatie beoefening.

MEDITATION

EN

MEDITATION IS THE PRACTICE OF DEEP CONCENTRATION OF THE MIND.
‘Everyone thinks that the purpose of meditation is to handle stress, to tune out, to get away from it all. While that’s partially true, the real purpose of meditation is actually to tune in, not to get away from it all, but to get in touch with it all. Not to just de-stress, but to find that peace within, the peace that spiritual traditions talk about that passes all understanding. So, meditation is a way to get in the space between your thoughts. You have a thought here, a thought here, and there’s little space between every thought’.
-Deepak Chopra

MEDITATION IS A MEANS OF TRANSFORMING THE MIND.
Eastern meditation practices include techniques that encourage and develop concentration, clarity, emotional positivity, and a calm seeing of the true nature of things. By engaging with a particular meditation practice you learn the patterns and habits of your mind, and the practice offers a means to cultivate new, more positive ways of being. With regular work and patience these nourishing, focused states of mind can deepen into profoundly peaceful and energised states of mind. Such experiences can have a transformative effect and can lead to a new understanding of life.

MEDITATION HAS BEEN AROUND FOR THOUSANDS OF YEARS.
Meditation in Kundalini Yoga contains specific, practical tools that carefully and precisely support the mind and guide the body through the use of breath, mantra, mudra, and focus. The range and variety of meditation techniques in the Kundalini Yoga tradition is truly extraordinary. Yogi Bhajan passed on hundreds of meditations tailored to specific applications. There are meditations that reduce stress, work on addictions, increase vitality, and clear chakras, to name a few. While there exist many, many styles and approaches to meditation, what set this approach to meditation apart are its precision, effectiveness, and practicality.

NL

MEDITATIE IS HET BEOEFENEN VAN EEN DIEPE CONCENTRATIE VAN DE GEEST.
‘Iedereen denkt dat het doel van meditatie is leren omgaan met stress, afstemmen, even weg zijn van alles. Dat is gedeeltelijk waar, maar het echte doel van mediteren is eigenlijk naar binnen gaan, niet weg zijn van alles maar eigenlijk echt in contact komen met alles. Het gaat niet alleen om te ont stressen maar vooral om de innerlijke rust te vinden, de rust waar alle spirituele tradities voorbij alle begrip over praten. Meditatie is dus een manier om in de ruimte tussen je gedachten te komen. Je hebt een gedachte hier en een gedachte daar en er is een kleine ruimte tussen elke gedachte.’ Deepak Chopra

MEDITATIE IS EEN MIDDEL OM DE GEEST TE TRANSFORMEREN.
Oosterse meditatiepraktijken omvatten technieken die de concentratie, helderheid, emotionele positiviteit stimuleren en ontwikkelen. Meditatie helpt je om meer helderheid te ontwikkelen, en beter om te gaan met de dagdagelijkse dingen. Door je te engageren in het beoefenen van meditatie leer je de patronen en gewoontes van je mind kennen en biedt het je de mogelijkheid om een nieuwe, meer positieve manier van zijn te ontwikkelen. Door regelmatig te mediteren en wat geduld en begrip kunnen deze gefocuste mentale toestanden evolueren in diepgaande, vreedzame energieke, voedende mentale toestanden. Dergelijke ervaringen kunnen een blijvend veranderend effect hebben en kunnen leiden tot een nieuw begrip van het leven.

MEDITATIE BESTAAT AL DUIZENDEN JAREN.
Meditatie in Kundalini yoga bevat specifieke, praktische hulpmiddelen die de mind, en het lichaam zorgvuldig en nauwkeurig ondersteunen en begeleiden door het gebruik van ademhaling, mantra, mudra en focus. Het bereik en de verscheidenheid van de meditatie technieken binnen de Kundalini yoga traditie is echt buitengewoon. Yogi Bhajan gaf honderden meditaties door, voor specifieke toepassingen. Er zijn meditaties die stress reduceren, die werken op verslavingen, die de vitaliteit verhogen en chakra’s reinigen, om er maar een paar te vernoemen. Er zijn vele verschillende stijlen en benaderingen van meditatie, maar wat deze vorm onderscheidt van de andere is zijn precisie, effectiviteit en uitvoerbaarheid.

THE JEWEL WITHIN YOGA

Leiselestraat 142
8200 Sint-Michiels, Bruges
+32 474 557697
+32 476 983953

©The Jewel Within Yoga
Design by All Authentic